Friday, August 15, 2008

Kompang


Kompang ialah sejenis alat muzik tradisional yang paling popular bagi masyarakat Melayu. Ia tergolong dalam kumpulan alat muzik gendang.

Kulit kompang biasanya diperbuat daripada kulit kambing. Kulit kambing yang telah dibuang bulunya diproses dengan bancuhan kimia. Kulit dikeringkan tanpa dibiarkan reput dan kulit digosok dengan garam batu bagi membuangkan bulunya. Atau ia dibenarkan reput sedikit supaya bulunya senang tanggal. Air kapur, abu, sodium sulfida, ammonium sulfate adalah antara kimia yang digunakan. Tannin, bahan dalam teh digunakan untuk mengawet kulit yang diproses. Kemudian kulit dikeringkan ditempat yang lembab. Kadangkala kulit ditarik-tarik untuk melembut dan meratakannya.
Cara memalu kompang ialah dengan menepuk kulit kompang dengan bahagian jari-jari atau tapak tangan mengikut rentak. Bunyi 'bum' di perolehi dengan tepukan di sisi kompang dan tapak tangan dikuncup/rapat. Bunyi 'pak' di perolehi dengan tepukan di tengah kompang dengan jari tangan yang terbuka. Kompang biasanya dimainkan semasa perarakan, kenduri dan upacara-upacara tradisi lain.

1 comment:

Unknown said...

I like your blog, it's a great example of what people empowered by Vista can do!